معرفی Sydney به همراه فایل سه بعدی
Sydney

ایده تاسیس اپرا هاوس جهت برگزاری مراسم فرهنگیکشور استرالیا، برای نخستین بار در سال ١٩۴٠ توسط «ایگووین گوسن» فرماندار نیو ساوتولز مطرح گردید. پروژه اپرا هاوس در سه فاز اجرایی پیگیری شد. فاز یک، از سال ١٩۵٩ - ١٩۶٣که شامل فونداسیون و پایه گذاریها، زیربنا و بتون ریزی سکوها - فاز دوم بینسالهای ١٩۶٣- ١٩۶٧ شامل کاشی کاری پوسته های حلزونی و بام اپرا، و فاز سوم از سال١٩۶٧الی ١٩٧٣ شامل طرحهای داخلی ...

تارنمای ایرانیان استرالیا - روز شنبه ۲۹ نوامبر ٢۰۰۸، یورن آتزون طراح دانمارکیاپرا هاوس سیدنی در سن نود سالگی بر اثر عارضه قلبی در شهر کپنهاگ دانمارک درگذشت. در تاریخ ٢٧ ژوئن ۲٠٠٧ سازمان یونسکو، این مکان را جزء فهرست میراث فرهنگی جهانیاعلام نمود. طرح این بنا برای نخستین بار توسط «یورن آتزون» آرشیتکت دانمارکی ترسیمشد و اکنون یکی از برجسته ترین نمونه های هنر معماری قرن بیستم به شمار میرود. اپراهاوس در بندر سیدنی و در مجاورت «دارلینگ هاربر» و «هاربر بریج» واقع شده و نمادکشور استرالیا نیز بشمار میرود.
سالن بازیگری ٣٩٨ صندلی و
استودیو تئاتر، ٣١٨ صندلی میباشد. ایده تاسیس اپرا هاوس جهت برگزاری مراسم فرهنگیکشور استرالیا، برای نخستین بار در سال ١٩۴٠ توسط «ایگووین گوسن» فرماندار نیو ساوتولز مطرح گردید. در سال ١٩۵۴ «گوسن» با حمایت نخست وزیر وقت «ژزفکاهیل» تصمیم گرفت این طرح را عملی سازد. «کاهیل» تصمیم به بنای این ساختمان گرفتاما معتقد بود که این بنای جدید در مجاورت ایستگاه قطار «وینیارد» در مرکز سیدنیتاسیس شود. «کاهیل» طرح خود را به مناقصه گذاشت و در ١٣سپتامبر ١٩۵۵ تعداد ٢٣٣ پیشنهاد، از ٣٢ کشور جهان دریافت کرد. ملاک این بنا، برسالنی مجلل با سه هزار صندلی، و سالنی کوچکتر با یکهزار و دویست صندلی بهمراه سالنکنسرت مجزا، سالن سمینار، اتاق کنفرانس، سالن باله، سالن اجرای نمایش و ... وضع شدهبود. سرانجام طرح اولیه در سال ١٩۵٧ توسط «یورن آتزون» آرشیتکت و کارشناس ساختمان ارائه گردید و در مناقصه طرح اپرا برنده گردید. «آتزون» دانمارکی در سال ١٩۵٧وارد سیدنی شد و بلافاصله مدیریت ساختمانی را عهده دار شد. ایستگاه قطار داخل شهری سیدنی (ترم) که محل بنای اپرا هاوس را اشغال کرده بود تخریبگردید و در ماه مارچ ١٩۵٨ سال بعد کلنگ احداث اپرا هاوس زده شد. پروژه اپرا هاوس در سه فاز اجرایی پیگیری شد. فازیک، از سال ١٩۵٩ - ١٩۶٣ که شامل فونداسیون و پایه گذاریها، زیربنا و بتون ریزیسکوها - فاز دوم بین سالهای ١٩۶٣- ١٩۶٧ شامل کاشی کاری پوسته های حلزونی و باماپرا، و فاز سوم از سال ١٩۶٧ الی ١٩٧٣ شامل طرحهای داخلی و تزئینات داخل سالنبود. در پنجم دسامبر ١٩۵٨ شرکت ساختمان سازی «سیول سویک» مسئولیت پایه گذاری بنا و عملیات بتون ریزی فاز یکم را عهده دار شد.

علیرغم اصراردولت وقت مبنی بر تسریع در احداث پروژه، برخی امور تدارکاتی از جمله تغییرات درمدارک مهندسی و اجرایی، شرایط نامساعد جوی، پروژه با ۴٧ هفته تاخیر آغاز شد. سکوی اپرا هاوس در ٣١ اوت ١٩۶٢ به پایان رسید امافاز یک با ایراداتی همچون فقدان مقاومت ستونها و زیر ساختهای بنا که میتوانست سقفرا با خطر مواجه کند همراه بود. بنابراین ستونها مجددا تقویت شدند و عملیات بتونریزی از سر گرفته شد. بخش نیم دایره ی حلزونی از نگاه هندسی بدون تعریف بود ومهندسان شرکت «او آروپ» و شرکا را با مجهولاتی مواجه ساخت. از مهمترین آن بازسازیمجدد در بخشهای بیرونی ساختمان و میزان مصالح بکار رفته مجدد بود و این مسئله نهتنها توجیه اقتصادی نداشت بلکه میزان هزینه پیش بینی شده را دو چندان میکرد. قبل از آغاز پروژه، تیم طراحی با دوازده پیشنهادمتفاوت همچون شکلهای بادبان، صدف، صدف بیضی، دایره و طرحهای مشابه بحث و تبادل نظرداشتند. این طرحها برای اولین بار با استفاده از رایانه در زمان خود مورد بررسیقرار گرفت. سرانجام در اواسط ١٩۶١ طرح سقف چیزی شبیه به گوی کروی مطرح گردید. «آتزون» اولین کسی بود که این طرح را شبیه به چندصدف متقارن ارائه کرده بود. طرح وی را «آروپ، رولند جرکینز» بعنوان مجری طرح پروژهساختمان عهده دار شد و موفق شد برای نخستین بار این طرح مهم را به اجرا گذارد. مجریطرح روکش بام نیز شرکت «هورنی بروگ» بود که مسئولیت فاز سوم را نیز بر عهده داشت. این شرکت بیش از ۴٠٠٠ صفحه مخصوص را جهت روکش سقف در همان محوطه ی عملیات ساختمانیتولید کرد. کاشیها قبل از نصب بر بام، بر روی صفحه ای پیش ساخته چسبانده میشدند وسپس بر روی بام نصب میشدند. این طرح توانست تا حد زیادی صرفه جویی مالی بهمراهبیاورد. فاز سوم: زمانی بود که کلیه طرحهای داخلی ساختمانبه اجرا درآمد. در آن زمان «آتزون» در فوریه ١٩۶٣ دفتر خود را به سیدنی انتقال داد. دو سال بعد یعنی در سال ١٩۶۵ دولت وقت «رابرت اسکین» روی کار آمد و این پروژه رابدلیل آنچه سوء مدیریت در محاسبات مالی عنوان شده بود تحت دادرسی قضایی قرارداد. «آتزون» مجبور به استعفاء شد، چراکه میزان هزینههای صرف شده تا اکتبر همان سال و پیش از اتمام پروژه ٢٣ میلیون دلار عنوان شد و اینمیزان اندکی کمتر از یک چهارم قیمت نهایی بود. در سال ١٩۶۶ پس از استعفای «آتزون»، «لوتار کرمـــــر» مسئول و مشاور بخش صوتی و آکوستیک سالن اذعان داشت، طرح «آتزون» برای ٢٠٠٠ صندلی در نظر گرفته شده و در صورت نصب صندلیهای بیشتر فضای صوتی سالن رابا اشکالاتی مواجه میسازد. همچنین «مارتین» مجری طراحی قسمتهای داخلی سالن،انتقاداتی را ازطرح بکار رفته و شکل فیزیکی سالن، اتاقهای لباس، دربهای ورودیسالنها، بالابر و سوئیچهای برق مطرح ساخت. پس از «آتزون» بالاترین مقام مسئول «پیتر هال» بودکه طبق تعهدات خود، مسئول ما بقی طرحهای بجای مانده اپرا بود. پس از استعفای «آتزون» تغییراتی در باقی طرحها بوجود آمد که از آن جمله تغییرات در سکوها و پیادهروها بود، که هنگام مشرف شدن به دریا بسته نباشد. دوم آنکه «آتزون» دیوارهای چندلایه چوبی را در طرح خود پیشنهاد کرده بود که در انتها پس از استعفای وی به مدلشیشه ای تغییر یافت. سوم آنکه کاربرد سالنها چند منظوره طراحی گردیده بود که پس ازآن سالنها از یکدیگر جدا شدند. اپرا هاوس، بطور رسمی در سال ١٩٧٣ گشایش یافت ومبلغی به میزان ١٠٢ میلیون دلار هزینه دربر داشت. بخشهای بکار رفته در قسمت بیرونیفاز یک سکوها و فوندانسیون، تقریبا 5/5 میلیون دلار، فاز دوم، سقفها و کاشی کاریکاریها 5/12 میلیون دلار. فاز سوم بخشهای داخلی ساختمان 5/56 میلیون دلار شاملتجهیزات نورپردازی، صوتی، تصویری، صحنه و .... کارمزدها و هزینه های حمل و نقل وتدارکات 16 میلیون دلار نیز هزینه در بر داشت. در میان شرکت کنندگان در مناقصه ساختمانی اپرا هاوس «آتزون» هفت مناقصه از ١٨ شرکت کننده را برنده شد، اما هیچکدام از پروژه ها را بهاتمام نرساند. او شروع بسیار خوبی داشت، اما هنگام رسیدن به طرحهای داخلی سالننتوانست انتظارات کارفرمایان را بویژه در قسمتهای آکوستیک و صحنه تئاتر برآوردهسازد.

اپرا هاوس یا ساختمان اپراى سیدنى، که بزرگترین مرکز هنرى سیدنى ونمونۀ بی نظیرى از سبک معمارى امروزى مى باشد، بهترین عمارت مدرن استرالیا به حسابمى آید.
این بنا یکی از متمایزترین بناهای قرن بیستم ازلحاظ هنر معماری بشمار میرود. خانه اپرای شهر سیدنی در حال حاضر یکی از مهمتریناماکن توریستی در کشور استرالیا میباشد. Jorn Utzon یورن آتزون آرشیتکت و معمار دانمارکیاپرا هاوس شهر سیدنی در سال ۱۹۵۷ به طور غیرمنتظرهای برنده طراحی اپرا هاوس شد. درطرح اولیۀ بنا قرار بود برجهاى بادبان - مانند آن، نمایانگر ماهیت بندر سیدنى باشد،اما مهندسان رسما اعلام کردند که ساخت چنین طرحى امکان پذیر نمى باشد، بنابراینطراحى آن را تغییر داده و زاویه هاى برجها را کوچکتر کردند. در پى آن آتزون نیز ازادامه ساخت بنا استعفا نمود و از اینرو مهندسان دیگرى در سال ۱۹۷۳ به تکمیل اپراهاوس پرداختند. نهایتا اپراهاوس در ۲۰ اکتبر ۱۹۷۳ رسما توسط ملکه الیزابت دوم گشایشیافت. از لحاظ هنری، خانه اپرای سیدنی، یکی از مشهورتریناماکن دنیا برای اجرای هنرهای نمایشی است. البته فقط تعداد اندکی از بازدیدکنندگانبا هدف دیدن نمایش به آنجا می روند، زیرا محیط اطراف آن فضایی سرشار از آرامش بهارمغان می آورد. اپراهاوس شامل پنج سالن تئاتر، پنج سالن تمریننمایش، دو سالن اصلی، چهار رستوران، شش بار و تعداد زیادی فروشگاه است. اپراهاوس، کانون اصلى ارکستر سمفونى سیدنى، باله و اپراى استرالیا نیز محسوب مىشود. گفتنی است که پوسته حلزونی شکل اپراهاوس شامل یکمیلیون و ۵۶ هزار تکه سنگ گرانیت سوئدی میباشد.







دانلود فایل سه بعدی Sydney Opera House

Architect : Saeed A.Davatgari